Foto: Per Ole Hagen
Idag er det torsdag, Nathalie er vikar for Irlin på Dancespace og for å ikke droppe en stemningsskapende tradisjon så rapper jeg Irlins faste torsdags-mantra; Idag er det torsdag, hva betyr det dere? Snart helg!
Jeg har også tenkt å komme med en veldig enkel, men effektiv challenge til alle som er innom Dancespace hver uke og ellers alle som måtte finne på å lese bloggen vår. Gjør en innsats for å forlate hver situasjon du er i 1% bedre enn hvordan du gikk inn i situasjonen.
Eksempel 1: Når du møter en venninne (i gangen, til en kaffe, på gata e.l), sørg for at hun føler seg 1% bedre når dere forlater hverandre. Det kan gjøres med et smil, en klem, et kompliment eller en forståelsesfull mine.
Eksempel 2: Når du går inn på et offentlig toalett, sørg for at det ser 1% bedre ut når du går ut. Metoder er å kaste papir som har havnet på gulvet, å tørke med et papir rundt vasken eller å bruke do-kosten en kjapp runde i toalettet.
Eksempel 3: Dersom du følger ditt barn/en venninne til en aktivitet (danseundervisning, tannlegen eller svømmetrening), pass på at området hvor du har ventet ser fint ut før du går. Rydd opp leker eller utstyr som er brukt, sett brukte glass i oppvaskmaskinen, heng opp klær som har havnet på gulvet o.l.
Du skal ikke styre og ordne for hele verden, det er ikke meningen her. Du skal bare passe på å bidra 1% mer enn hva du får i hver situasjon. Det vil gi et tryggere, varmere, hyggeligere og bedre miljø for alle dersom vi bestemmer oss for å gi 1% mer enn vi tar i løpet av hver dag. Og ingen av oss kommer til å slite oss ut eller møte veggen på grunn av denne 1%. Jeg tror vi snarere tvert om vil føle oss bedre, gladere og friskere.
Lykke til og Dream Big!
Popping og Boogaloo er fantastiske måter å lære og kjenne kroppen sin på. Kroppskontroll er nøkkelordet.
I denne klassen lærer vi waves(bølger) gjennom hele kroppen, groundmoves(å danse nede på gulvet i popping stil) og å poppe armer og ben til funky musikk.
Dansen krever litt ekstra konsentrasjon da vi virkelig går inn i detaljer, men det er utrolig gøy!
Her er litt fakta om dansen:
Dansen oppstod i USA California på 70-tallet. Danseren Boogaloo Sam utviklet den og spredte dansen ved hjelp av sitt dansecrew EB eller Electric Boogaloos som de også heter.
Boogaloo teknikken er mer flytende dans, mens popping teknikken er muskelkontraksjoner til rytmen av musikken.
Her en liten video som fint viser hva popping og boogaloo er:
60 minutter undervisningstid, Jazz-klasser er veldig allsidige klasser hvor man er innom elementer fra Lyrisk jazz, Street jazz, Show jazz og Contemporary jazz i samme klasse. Hver pedagog har sin stil som helt klart preger klassene, men i løpet av et semester vil alle disse tradisjonelle dansestilene være representert i klassen. Det gjennomføres teknikkøvelser, styrketrening, korte gulvkombinasjoner og lengre koreografier.
Denne klassen har elever mellom 28-70 år
Finn frem din indre Beyonce! I denne klassen er det ingen grense for hvor diva, sassy eller fierce du kan være. Girlystyle-klassene blander sammen mange ulike stiler, slik som Hip hop, Dancehall, Reggeaton, Commercial, Waacking, Vogue og Jazz. Klassene har et feminint uttrykk.
45 minutter undervisningstid, Denne klassen er svært effektiv for å forebygge skader, stressede muskler og ikke minst et stresset sinn. Etter timene vil du oppleve at kroppen er mer avspent.
Økt fleksibilitet er også en gevinst her, men hovedvekten legges på velvære, både fysisk og psykisk.
Timene passer for alle nivåer og uansett bakgrunn, og er kanskje aller viktigst for de med stressende hverdager og såkalte «dårlige forutsetninger».
60/75 min undervisning, Vinyasa Flow er en kreativ og flytende yoga klasse designet for å myke opp og styrke kroppen. Store deler av klassen er dynamisk og vektlegger koordinasjon av pust og bevegelse. Denne klassen hjelper kroppen å skille ut giftstoffer gjennom svette, mens den dype yogapusten bidrar til å fjerne energiblokkeringer i kroppen. Timen er en herlig mentalt avspenning for tanker og sinn hvor stress smelter bort.
Ashtanga yoga er en dynamisk yogaform med øvelser som blir gjort i en bestemt rekkefølge. En egen pusteteknikk (Ujjay pust) brukes gjennom hele timen.
Ashtanga yoga utvikler styrke, fleksibilitet og balanse, både fysisk og mentalt. Kjernemuskulatur (bandhas) er et gjennomgående tema.
Den fysisk gevinsten av øvelsene speiles også I en mental gevinst i form av at man utvikler konsentrasjon, utholdenhet og ro.
Frigjøringen av stramme muskler rundt brystkasse, skuldre og hofter vektlegges. Alle øvelsene er samstemt med inn- og utpust. Ashtanga yoga styrker armer og overkropp så vel som hofter og ben.
60 minutter undervisningstid, En mellomting mellom moderne-teknikker som release-teknikk, müller-teknikk og samtidsdans. Målet er at elevene etter hvert skal utvikle sitt eget bevegelse-mønster og bli mer bevist innen dansen.
45 min undervisning, klassen er for barn på 2 og 3 år sammen med en voksen ledsager, her kan de minste barna virkelig utfolde seg trygt sammen med pedagogen og de andre barna. Undervisningen er lang på vei lagt opp på samme måte som for en Barnedans-klasse, men med noen modifikasjoner siden barna er mindre her og med litt mer vekt på samspillet mellom liten og stor. Dette er en skikkelig kosestund sammen med barna hvor de får den voksnes fulle oppmerksomhet gjennom lek og mosjon. Det hender også at den store får brukt en muskel eller to;-) Klassen er en fin tilvenning til gruppeaktiviteter mens de ennå er for små til å være uten mamma eller pappa.
60 minutter undervisningstid, Dette er Dancespaces versjon av det som før het Zumba, klassen er en sammensveising av dansestiler fra rundt om i verden (jazzdans, salsa, merenge, bollywood, hip hop), men i tillegg gjør jeg en bolk med styrke og en bolk med uttøying mot slutten av klassen. Denne klassen er hovedsakelig for voksen, men også åpen for ungdom. Morro trening hvor man kan kose seg med musikken og nyte bevegelsene samtidig som man får fullt treningsutbytte og utløp for energi.
90 minutters klasser, elevene på disse klassene må altså gå 45 minutters klasse sang i tillegg til danseklassen sin. All undervisning vil være knyttet opp mot musical sjangeren, og elevene lærer å beherske tekst, stemmer og trinn samtidig. Disse klassene er ekstremt scenerelatert, utfordrende og veldig morsomme.
Mandag 1730-1900 Musical Maria
45 minutter undervisningstid, Barna lærer kroppsbevisshet i forhold til seg selv, rommet og til hverandre. Lek som metode er stikkordet for disse partiene, men de mest elementære øvelsene innen klassisk ballett presenteres allerede fra starten av.
45 minutter undervisningstid, Klassen skal fungere som et mellomledd mellom Barnedans og Ballett 1. Her kommer de forsiktig i gang med noen få øvelser ved barren, slik at de har blitt presentert for jobbemetoden i ballett-systemet, de gjør også ballett-øvelser i ring og ganske mange øvelser over gulvet to og to. En liten del av klassen er også kreativ dans hvor de får utfolde seg fritt ut fra noen stikkord som pedagogen gir. I denne klassen brukes for det meste klassisk musikk, med unntak av noen få melodiøse barnesanger.
45 minutter undervisningstid, Dette er mellomleddet fra Barnedans til Jazz 1.Til fengende pop-musikk utføres mange små danser med mye repetisjon i hvert nummer. Klassen begynner rolig med ruller og skånsomme bevegelser, men øker ganske raskt i tempo. 4/5 små danser i starten, tøyninger av de største muskelgruppene og ulike små kombinasjoner over gulvet to og to. Som en vanlig jazz-klasse, men uten teknikkøvelser.
45/60 minutter undervisningstid, Break Dance startet i Bronxs i USA i 1970. Isteden for å slåss, battlet de mot hverandre, det vil si at de breaka mot hverandre. Break Dance kom til Europa i 1984. Dansestilen er bygd opp av fire ulike element. For eksempel når folk spinner rundt på gulvet heter dette Powermoves. Breakdance er en mer akrobatisk danseform enn for eksempel Hip Hop. Den inneholder trinn som kan utføres stående (uprock), og trinn som kan gjøres på gulvet (downrock). Breakdance er en tøff sjanger som synes å apellere til gutta, men også stadig flere jenter lar seg rive med.
45/60 minutter undervisningstid, Konseptet Hip Hop kommer originalt fra USA og har utviklet seg i mange ulike retninger i de senere år. (New school, Old school, Popping og Locking, Funk, Elektric boogie for å nevne noen). Stilen er dermed vanskelig å forklare, den preges hovedsakelig av pegagogens egen stil, men oppvarming, isolasjoner, styrketrening og en enorm mengde dans inngår i hver klasse. Musikken er selvsagt hip hop og R&B og for de som ennå er forvirret kan jeg anbefale å ta en titt på MTV/TheVoice og musikkvideoene der. Da får man en god pekepinne på hva det dreier seg om.
60 min undervisning, denne klassen har oppvarming men ellers lite teknikktrening. Det legges mye vekt på innstudering av koreografier med forskjellige stiler og uttrykk. Du lærer «new school» streetjazz/hip hop som oftest brukes i musikkvideoer. Både nyere og eldre kommersiell musikk blir brukt her.
45/60/75 minutter undervisningstid, Klassen bygges gradvis opp og vil etter hvert inneholde alt en ballettklasse bør inneholde i forhold til tradisjonen. Vi begynner med grunnleggende RAD-øvelser (Royal Acadamy of Dance-syllabus) og utvider med andre sylabusser som Swedish Sylabus, Vaganova Sylabus o.s.v etter som elevene avanserer. Vidregående trener også tåspiss. Meget bra trening for kroppsholdning, kroppsbeherskelse og disiplin. Klassisk ballett er basisen for all dans og dermed essensielt for de som virkelig ønsker stor fremgang innen dans.
45/60 minutter undervisningstid, Jazz-klasser er veldig allsidige klasser hvor man er innom elementer fra Lyrisk jazz, Street jazz, Show jazz og Contemporary jazz i samme klasse. Hver pedagog har sin stil som helt klart preger klassene, men i løpet av et semester vil alle disse tradisjonelle dansestilene være representert i klassen. Det gjennomføres teknikkøvelser, styrketrening, korte gulvkombinasjoner og lengre koreografier.
60 min undervisning. Yin yoga er en veldig rolig yoga form hvor hver posisjon eller asana holdes et sted mellom 90 og 180 sek. Gevinsten av dette er at vi virkelig får tak i bindevevet og på den måten øker smidigheten vår. Ved hjelp av dype, rolige pust (ujjayi pust) roer vi også ned tankene og sinnet vårt og bidrar til å styrke det parasympatisk nervesystem.