Gjeste-pedagog og kommunikasjon
I denne perioden har Dancespace CompanY gjeste-pedagog. Ludvig Herstad fra Walk Dance Company er på plass i studio og gir de fine elevene våre masse utfordring. Han jobber så absolutt på en måte som elevene hos oss ikke er vant til, jeg kan se at elevene synes det er vanskelig men de står i det og trår til så godt de kan. Jeg blir litt ekstra stolt av de når jeg ser at de jobber godt, selv utenfor komfort-sonen. Koreografien de innstuderer skal vises som en av tre «work in progress» under julevisningen vår i Marmorhallen på Sentralen 12.desember.
Den siste uken har jeg vært innom flere av klassene jeg selv ikke vanligvis underviser for en liten pep-talk med elevene. Ved Dancespace har jeg alltid jobbet hardt for at elevene våre skal få topp kvalitet av pedagoger og at opplegget hos oss skal gjøre at de trives på alle mulige måter. Pep-talken denne uken har gått ut på at kommunikasjon må være en toveis greie. At elevene, med måten de responderer på pedagogen sin, også må være med på å spille pedagogen god. Å undervise i kunst og kultur krever pedagogisk kompetanse og kunstnerisk kompetanse, men gode kreative prosesser krever også stor grad av trygghet. Måten elevene møter pedagogene på har derfor stor betydning for hva pedagogen greier å levere. Jeg har selv, for en del år tilbake, kjent på at jeg ikke var godt nok akseptert i min rolle for å lever til mitt beste. Det er nytteløst å bringe inn pedagoger fra øverste hylle dersom elevene ikke stiller med åpent sinn og ikke er mottagelig i samarbeidet.
It takes a village. Dream bigger!